تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/09/01 - 15:31
کد خبر: 488624

در نشست «نقش‌آفرینی زنان در مدیریت بلایای طبیعی و بحران‌های اجتماعی» مطرح شد

اثرگذاری زنان در برقراری امنیت عاطفی پس از بحران/ زنان اصلی ترین رکن تربیت و مدیریت مصرف هستند

اثرگذاری زنان در برقراری امنیت عاطفی پس از بحران/ زنان اصلی ترین رکن تربیت و مدیریت مصرف هستند

چهارمین نشست از سلسله نشست­‌های علمی و تخصصی مدیریت بلایای طبیعی، حوادث غیرمترقبه و بحران­های اجتماعی با محوریت نقش‌آفرینی زنان در مدیریت بلایای طبیعی با حضور کارشناسان برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» مجموعه فرصت در ادامه سلسله نشست‌های علمی-تخصصی با محوریت مدیریت بلایای طبیعی، حوادث غیرمترقبه و بحران‌های اجتماعی، در نشست چهارم جلسه‌ای با محوریت «نقش آفرینی زنان در مدیریت بلایای طبیعی و بحران‌های اجتماعی» با همکاری تعدادی از مراکز علمی و پژوهشی و نهاد‌های اجرایی کشور، با سخنرانی آسیه شریعت نژاد (مشاور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور)ُ زهره جعفری (مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری تهران)، مریم اردبیلی (مشاور شهردار تهران و مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران)، زینب قیصری (مشاور مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و مشاور پیشین وزیر نفت در امور زنان و خانواده)، زهرا محمودی (عضو بنیاد ملی نخبگان، استاددانشگاه وپژوهشگر هنر و رسانه)  در روز سه‌شنبه ۳۰  آبان ۱۴۰۲ در مجموعه فرهنگی خاتم الاوصیاء تهران برگزار کرد.

نقش اثرگذاری زنان در برقراری امنیت عاطفی پس از بحران

در ابتدای این نشست آسیه شریعت‌نژاد مشاور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: «بحران» به عنوان متحول کننده وضعیت عادی زندگی به وضعیت غیرعادی است. نقش آموزش در بررسی ظرفیت بانوان در مدیریت پیشگیرانه بحران نقش زنان در بهبود و بازتوانی خانواده پس از بحران و ضعف سیاستگذاری برای بهره برداری از ظرفیت بانوان بسیار مهم است.

شریعت‌نژاد در ادامه افزود: زنان نقش اثرگذاری را در برقراری امنیت عاطفی پس از وقوع بحران داشته و تنها این زنان هستند که در تربیت و آموزش های پیشگیرانه نقش‌آفرینی می‌کنند.

مشاور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تصریح کرد: زنان کنشگران خودجوش در مقابله با بحران های اجتماعی بوده که نشان دهنده نقش هدایتگری پرقدرت بانوان است.

زنان در روایتگری پس از بحران نقش اساسی دارند

در ادامه زهرا محمودی عضو بنیاد ملی نخبگان و پژوهشگر هنر و رسانه گفت: در بحران‌ها برخی از زنان به صورت ناشناخته و گمنام همواره در حال مدیریت ‌حل بحران هایی هستند که روزانه در جامعه و ‌خانواده بوجود می آید ولی لزوما با تعریف اسمی بحران قابل تشخیص نیست.

پژوهشگر هنر و رسانه با اشاره به وضعیت غم‌بار فلسطین گفت: نقش زنان در روایتگری و ارائه تصویر از بحران ها بسیار مهم و بی بدیل است که به تمام دنیا درس امید و استقامت می دهد.

محمودی عضو بنیاد ملی نخبگان با اشاره به گستردگی حمایت جهانی از فلسطین گفت: سلبریتی‌های داخلی در برابر جنایت های رژیم صهیونیستی بخاطر ریزش فالوورها سکوت کردند ولی نمونه هایی وجود دارد از حمایت های بانوان مشهور خارجی نسبت به فلسطین و جنایت های صهیونیست ها در غزه به روایت‌گری پرداختند.

وی همچنین در پایان گفت: با توجه به زیست جهانی امروز، جنگ امروز یک جنگ شهری در شهر، اذهان و افکار شناختی است.

رشادت‌های مردم فلسطین بخاطر حماسه‌سازی زنان است

در ادامه این نشست، مریم اردبیلی مشاور شهردار تهران و مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به عظمت شخصیت حضرت زینب (س) با تکیه بر این الگو بر لزوم مبارزه با احساس شکست و خودباختگی، گفت: زن مسلمان می تواند در جنگ روایت ها به تنهایی روایتی را برای کل تاریخ روایت کند مشروط بر اینکه با ولایت و حقیقت متصل باشد و این همان توان زنانه اعجاب انگیز است.

وی گفت: ممتنع دانستن پیشگیری کامل از بحران جزو لاینفک زندگی انسان است.

اردبیلی مشاور شهردار تهران گفت: آنچه که در رشادت‌های مردم فلسطین به چشم می‌آید نقش خانواده و مادران در این حماسه بوده که بسیار کلیدی و مهم است.

زنان اصلی ترین رکن تربیت و مدیریت مصرف هستند

در این نشست، زینب قیصری مشاور زنان رئیس هلدینگ خلیج فارس بحثی را پیرامون مدیریت زنانه بحران ناآرامی گاز و آلودگی هوا ارائه که طی آن به نقد و بررسی بخشی از برنامه هفتم توسعه پرداخت.

وی در ادامه گفت: ما با یک ناترازی انرژی مواجهیم و حل این بحران اجتناب‌ناپذیر است، البته برخی اقدامات انجام گرفته از سوی دولت برای حل این مسئله از جمله افتتاح فاز ۱۹ پارس جنوبی است.

مشاور زنان رئیس هلدینگ خلیج فارس تصریح کرد: از جمله دلایل ناترازی انرژی، تحریم و افزایش شدت مصرف انرژی بوده است. در فصول سرد سال ۷۰ درصد گاز تولیدی توسط بخش خانگی مصرف می شود که با این شدت رشد تا سال ۱۴۲۰ ما ۵۰۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز خواهیم داشت.  

قیصری در پایان گفت: زنان اصلی ترین رکن تربیت مصرف کنندگان آگاه در بستر خانواده و مدیریت مصرف هستند. لذا بایستی به آموزش سبک زندگی مطابق الگوی صحیح مصرف به بانوان بپردازیم.

جایگاه مشاوران امور زنان در تصمیم‌سازی کجاست؟

زهره جعفری، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری تهران گفت: بایستی به فال نیک گرفت که مجموعه فرصت و قرارگاه خاتم در مسئله نقش بانوان در مدیریت بلایای طبیعی احساس دغدغه کرده است.

وی با تبیین نگاه حاکمیتی در مسئله مدیریت بانوان مطرح کرد: انتظار داریم دستگاهها و نهادهای دولتی و غیر دولتی در جلسات تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، ظرفیت بیشتری برای بهره مندی از نظرات تخصصی مشاوران امور زنان و خانواده در نظر گرفته شود و البته این امر به سمت و سوی مطلوبتری در حرکت است.

وی افزود: اقدامات مناسبی برای مدیریت مشارکتی زنان در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی و نقش آفرینی متعادل و متناسب آنان در زمینه‌زمینه های های متعدد ازجمله مدیریت بلایای طبیعی و بحران های اجتماعی صورت پذیرفته که بی تردید جای تقویت و رشد آن وجود دارد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری تهران در پایان گفت: بدیهی است توجه جدی به ظرفیتهای مردمی در این عرصه و ساماندهی و اموزش این سرمایه اجتماعی ارزشمند بر اساس اطلس مناطق بحران در کشور میتواند در کنترل و کاهش آسیب بسیار موثر باشد.

بلایای طبیعی و بحران‌ها مختص فقط مردان نیست

علی زرودی هم بنیانگذار مجموعه فرصت (شبکه مدیریت مردمی بلایای طبیعی) در پایان جلسه گفت: مجموعه فرصت با برگزاری سلسله نشست‌های علمی و تخصصی تلاش دارد تا ضمن بستر سازی تبادل افکار، تجارب و اندیشه‌ها در حوزه‌های مربوط به مدیریت بلایای طبیعی، حوادث غیرمترقبه و بحران‌های اجتماعی، پیوندی بین علم (دانشگاه) و عمل (فعالان و کنشگران میدانی) ایجاد نماید و با ایفای نقش حلقه میانی، انتقال علم به میدان عمل را محقق سازد.

وی همچنین افزود: این مجموعه پدیده بلایای طبیعی، حوادث غیرمترقبه و بحران‌های اجتماعی را مختص فقط مردان نمی داند و نقش‌آفرینی بانوان و زنان در شرایط بحرانی اثرگذار می‌داند؛ به همین دلیل در سلسله نشست‌های علمی-تخصصی خود نگاه ویژه‌ای به نقش‌آفرینی زنان در مدیریت بلایای طبیعی و بحران‌های اجتماعی را دارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین وضعیت کیفیت هوای تهران
چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟
تیم جدید فرهاد مجیدی مشخص شد؟
حمله پهپادی مقاومت عراق به حیفا
جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
سقوط مرگبار مینی‌بوس به دره باغملک
مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
والیبال ایران چگونه المپیکی می‌شود؟
مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد
سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن
گفت و شنود/ آب شد!
صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۸ اردیبهشت
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top